پاسخ به شبهات

رسیدن به مقامات معنوی اهل بیت در بیان حاج شیخ علی سعادت پرور

الف– مقام أَحَدیّت، همان منزلت و مقام محمّدی صلی‌الله علیه و آله است که به او خطاب «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ؛ بگو: او خدای بی همتاست» و همان مقام محمود است که با بیداری شب عطا فرموده اند که «وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُوداً؛ و پاسي از شب را بيدار باش وتهجّد و عبادت كن ، و اين وظيفه اي افزون براي توست ، باشد كه پروردگارت تو را به مقامي محمود وپسنديده برانگيزد.»سوره اسراء، ۷۹
همان کمال والایی است که بعضی از انبیاء علیهم‌السلام حالاً به آن دست یافتند ولی برای رسول الله صلی الله علیه و آله مقام بوده و پس از او اوثیایش وارث این مقام شدند و بعضی از امتش هم به قدر ظرفیتشان حالاً و یا مقاماً از آن برخوردار شده و می شود.
لذا در بعضی از دعا ها به طور کلّی( بی آنکه ذکری از مقام محمود بشود) تقاضای آن مقام را می نماییم؛ که «أَسْأَلُكَ…أَنْ تُدْخِلَنِي فِي كُلِّ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ ؛ و مرا در هر خيري كه محمّد و خاندان محمّد را وارد نمودى وارد كنى»اقبال الاعمال،۲۸۹ و یا به خصوص آن منزلت را خواستاریم که: ««وَ اَسْئَلُهُ أَنْ یُبَلِّغَنیِ الْمَقامَ الْمَحْمُود لَکُمْ عِنْدَاللّهِ؛ از خداوند می‏خواهم مرا هم به مقام محمود که شما اهل‌بیت علیهم‏السلام نزد خدا دارید، برساند.» خلاصه با این گفتار شهود وحدت صفات و اسماء با ذات و منزلت احدیّت «لاإسمی و لا رسمی» را که در دعای روز مبعث یاد شده خواهانیم؛ که«وَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الْأَكْرَمِ الَّذِي خَلَقْتَهُ فَاسْتَقَرَّ فِي ظِلِّكَ فَلا يَخْرُجُ مِنْكَ إِلَى غَيْرِكَ؛ و از تو مسئلت داریم…. به بزرگترین بزرگترین بزرگترین و شکوه مندترین و بزرگوارترین اسم تو که آن را آفریدی و در سایه ات قرار گرفت و از تو به سوی دیگر خارج نمی شود.» اقبال الاعمال، ۶۷۸
مگر این مخلوق جز مقام احدیت می تواند باشد؟!
منبع: آیت‌الله سعادت پرور رحمة الله علیه، جمال آفتاب، ج۵، ص۲۳۰٫ ب–أفضل (و بالاتر از) آن چه نبّی اکرم صلی الله علیه و آله و اوصیای او علیهم‌السلام و امت برگزیده اش اعطا گردیده، جز مقام محمود نمی تواند باشد ( منبع آیت‌الله سعاد پرور رحمة الله علیه نور هدایت، ج۱، ص۳۹۸)
ج-..مقام معیّت با رسول اکرم صلی الله علیه و آله در بهشت را نمی توان برای هرکس دانست بلکه مخصوص عدّه ی قلیلی است( به قرینه ی اینکه بحث قبلی در مورد معیّت و ارتباط مردم با اهل‌بیت علیهم‌السلام است معلوم می شود که منظور از این عدهی قلیل غیر معصومین است)
منبع: آیت‌الله سعادت پرور رحمة الله علیه فروغ شهادت، ص۵۱
د– مخفی نماند که نائل شدن به کمالات رسول الله صلی الله علیه و آلهو اوصیائش علیهم‌السلام برای امّت او امری مستبعد نیست. (منبع: جمال آفتاب، ج۳، ص۴۳۲)
ح– رسول الله صلی الله علیه و آله به حساب جامعیّتش، کار تمامی انبیای پیش از خود را نسبت به امّتش می کند بلکه افزون بر دعوت آنان به توحید و یگانگی حضرت حقّ، آن ها را به توحید اعظم و مقام احدیّت و منزلت لا اسمی و لارسمیِ خویش دعوت می نماید.
منبع: آیت‌الله سعادت پرور رحمة الله علیه، راز دل، ص۲۸
ج– موارد کثیری که حافظ می گوید من به مقام «محمود» و «لا اسمی و لا رسمی» می خواهم برسم یا اینکه رسده ام و حضرت آیت‌الله سعادت پرور رحمة الله علیه آن را تأئید می فرمایند به عنوان مثال
من به سرمنزل عنقا نه به خود بردم راه
قطع این مرحله با مرغ سلیمان کردم
ای دوستان، اگر به مقام «أحدیت» و لا اسمی و لا رسمی و به اصطلاح «سیمرغ» و بی نشانی راه یافتم، به راهنمائی استاد کامل بود.
منبع: جمال آفتاب، ج۸، ص۲۱ همچنین ر.ک.جمال آفتاب، ج۸، ص۹۶، و همان، ج۸، ص۹۹٫ همان، ج۹، ص۵۲ و ج۹، ص۵۴
حضرت آیت‌الله سعادت پرور رحمة الله علیه در جاهای مختلف دیگر نیز به این مهم اشاره فرموده اند مثل: جمال آفتاب، ج۵، ص۱۸۱؛ ج۱، ص۱۹۶-۱۹۷؛ و ج۵، ص۱۴۸؛ و ج۵، ص۱۸۲؛ ج۷، ص۱۶۰ و ج۹، ص۶۷ و نیز کتب فروغ شهادت ص۲۸-۲۹؛ و نور هدایت، ج۱، ص۳۸۹؛ و سرالاسرا، ترجمه ی، ج۱، ص۱۹۲

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن